Het doel van een zoekmachine
Het merendeel van de websitebezoekers klikt op het organische gedeelte van Google. Dit zijn de gratis vermeldingen, de gesponsorde koppelingen worden vaak overgeslagen. Zoekmachine Optimalisatiebureaus helpen bedrijven beter vindbaar te worden in het organische gedeelte. Dit doen ze door het optimaliseren van content en deze te herschrijven, menustructuren optimaliseren zodat deze meer begrepen worden door bezoekers maar ook voor de indexatie en natuurlijk door linkbuilding.
Crawlen en indexeren
Via links, geautomatiseerde robots van zoekmachines, “crawlers” of “spiders” genoemd. kunnen de vele miljarden onderling verbonden documenten worden bereikt. Zodra de engines deze pagina’s gevonden hebben, ontcijferen ze de code en slaan geselecteerde stukken op in harde schijven en servers, om deze later teruggeroepen
Oproepen van antwoorden
Wanneer je een zoekopdracht uitvoert, zoeken zoekmachines de miljarden opgeslagen documenten op en doen twee dingen – ten eerste, geven ze de resultaten terug die het meest relevant voor jouw vraag zijn, en ten tweede, rangschikken ze die resultaten in volgorde van gepercipieerde belang.
Navigatievragen
Navigerende zoekopdrachten worden uitgevoerd met de bedoeling om direct naar een specifieke website te gaan.
Informatieve opvragen
Informatieve zoekopdrachten zijn voornamelijk gericht op de informatie zelf er zal dus geen andere interactie dan alleen klikken en lezen zijn.
Commerciële vragen voor een transitie
Bij het zoeken naar consumerende behoefte hoeft niet noodzakelijkerwijs een aankoop te worden gedaan. Aanmelden voor een gratis proefsessie of het aanvragen van een offerte worden beschouwd als commerciële vragen voor een transitie.